TPMS Tyre Pressure Monitoring System – systém kontroly tlaku v
pneumatikách
Systém kontroly tlaku v pneumatikách (dále jen
TPMS) se dělí na přímé a nepřímé. Mezi přímé systémy
kontroly tlaku řadíme
snímače TPMS. My vám nabízíme snímače firmy MOBILETRON.
TPMS
snímače měří a zobrazují tlak a teplotu vzduchu v pneumatikách. Reaguje
na rychlý i pomalý únik tlaku
vzduchu z pneumatik formou včasného varování.
Senzory v kole vozu sledují tlak v pneumatice a vysílají
signál do přijímače,
který je umístěný ve voze. Pokud přijímač ve voze přijímá informaci o nízkém
tlaku
automaticky varuje řidiče rozsvícením
kontrolky.
Systém TPMS byl přijat legislativou EU a výrobci
mají povinnost všechna nová vozidla vyrobená po 1. listopadu
2014 povinně
vybavit těmito systémy.
(Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 661/2009 ze dne 13. července 2009)
Výhody TPMS
systému¹
Vyšší bezpečnost posádky vozidla
Díky včasnému informování řidiče o poklesu tlaku v
pneumatice se lehce zabrání havárii způsobené
například defektem.
Snížení provozních nákladů vozidla
Optimální tlak =
optimální valivý odpor (nižší spotřeba) a také optimální opotřebení
pneumatik.
Lepší jízdní vlastnosti
Jen správně nahuštěné pneumatiky
zajistí ideální stopu vozidla, což je důležité v zatáčkách a při
extrémních
situacích.
Pozitivní dopad na životní prostředí
Dle průzkumu
zmíněného výše podhuštěné pneumatiky způsobují zvýšení emisí CO2 o 4,8
milionů
tun ročně!
Protože TPMS je bezpečnostní systém (podobně jako airbag nebo ABS), musí být
funkční, aby vozidlo
bylo způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích.
Vozidlo
s nefunkčním
TPMS:
Neprojde přes STK
Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či
bez něj neprojde stanicí technické kontroly.
Postihy ze strany policie
V případě nefunkčního systému
TPMS hrozí řidiči postihy ze strany policie.
Problémy s pojišťovnami
Pojišťovny budou krátit, popř.
úplně zamítnou pojistná plnění i v případě nezavinění nehody.
Spolu s přezouváním pneumatik na zimní a letní pneumatiky je třeba
překontrolovat funkčnost TPMS.
Senzory v pneumatice mají životnost 3 až 7 let
(záleží na používání auta). Každá automobilka dodává do
auta odlišné senzory.
Pneuservisy mohou do automobilu namontovat buď originální senzory,
nebo
univerzální senzor. Tyto senzory jsou kompatibilní s 90 % TPMS.
Některé automobilky zvolily nepřímý systém měření tlaku v pneumatikách. Tyto
nepřímé systémy TPMS
registrují změny v tlaku v pneumatikách jen nepřímo bez
speciálních snímačů, využívají zpravidla stávající
systémy ABS. Nepřímé
systémy TPMS jsou při registraci změn tlaku pomalejší a ne tak přesné.
Nicméně
nepotřebují žádné snímače navíc, takže přezutí pneumatiky na jiné
kolo si nevyžaduje žádné další náklady.
Přikládáme přehled přímých a nepřímých systémů kontroly tlaku v pneumatikách
u jednotlivých značek a
modelů osobních automobilů, který vyhází z údajů
výrobců a stavu z listopadu 2014. Údaje v tabulce jsou
bez záruky
stoprocentní platnosti a správnosti, ale nabízejí ucelenější přehled².
SENZORY MOBILETRON
• 2 roky
záruka
• snadná montáž
• dobrá
kompatibilita (kompatibilní se všemi hlavními TPMS nástroji pro
vyhledávání)
• Předem naprogramováno tak, aby se zkrátil
čas instalace
• Přímá náhrada originálních
dílů
• Výdrž baterie až 5 let
¹ TPMS. TPMS-Expet.cz [online]. [vid.
2015-06-30]. Dostupné z: http:// www.tpms-expet.cz
² Přehled
systémů kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS) u osobních automobilů. PneuSERVIS.
Turnov: AKADEA, 2015,
1/2015
Odkaz
na
stránky
výrobce
Při zakoupení TPMS čidel umožňujeme
zapůjčení přístroje pro zkoušení, programování a servis systémů pro přímou
kontrolu tlaku v pneumatikách (TPMS).
- profesionální
přístroj od dodavatele Autel Europe GmbH vysoké kvality nalézá vynikající
uplatnění v autoservisech a v pneuservisech
všech
velikostí,
- pro komunikaci se snímači TPMS se přístroj jednoduše přiblíží k
ventilu kola a stiskne příslušné tlačítko přístroje,
- aktivování všech
magneticky, frekvenčně a poklesem tlaku v pneumatice spouštěných snímačů pomocí
kontinuálních nebo
modulovaných signálů 125 kHz,
- příjem signálů
snímačů tlaku 433 MHz (nebo 315 MHz / USA-systémy),
- zkoušení systémů TPMS /
snímačů tlaku velkého počtu evropských, amerických a korejských značek a modelů
automobilů v
současném provozu (Alfa Romeo, Aston Martin, Audi,
Bentley, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Daewoo, Dodge,
Ferrari, Fiat, Ford, GMC, Honda,
Hyundai,
Jaguar, Jeep, Kia, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati,
Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi,
Nissan, Opel/Vauxhall,
Peugeot, Porsche, Renault, smart, Suzuki, Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo
atd.),
- načtení a zápis ID snímačů z nebo do řídící jednotky (ECU)
vozidla,
- načtení a vymazání kódů systémů TPMS a zpětné nastavení
kontrolky,
- načtení dat aktivovaných snímačů, jako jsou ID snímače
(identifikační číslo), tlak v pneumatice, teplota, stav baterie snímače, OE
dílu (originální číslo), informace o "zaučení",
- umožňuje nejenom
programování snímačů tlaku MX-Sensor, ale i programování řídící jednotky vozidla
pro zaučení ID snímačů a jejich pozice,
- tzv. klonování snímačů TPMS
(kopírování ID) pro další sadu kol,
- zkoušení klíčů dálkového ovládání z
hlediska vysílání,
- grafické znázornění vozidla se 4 nebo 5 koly pro
zjednodušení diagnostického postupu,
- proces předvolby umožňuje rychlejší
aktivaci a diagnostiku,
- optické i akustické potvrzení bezvadné funkce
snímačů,
- definice kódů na displeji,
- neuvěřitelně jednoduché ovládání s
intuitivní navigací a pokyny pro postupné kroky na displeji,
- vhodný
NF-signál, aby se vyloučila záměna jinými VF-signály,
- uložení až 10 záznamů
o TPMS,
- resetování kontrolky signalizující závadu systému TPMS,
-
integrovaná, nabíjecí lithium-polymerová akumulátorová baterie,
- automatické
odpojení přístroje v případě nečinnosti podporuje dlouhou životnost
baterie,
- česká verze přístroje s možností volby dalších jazykových
verzí,
- aktualizace (up-date) software přes USB-port, jeden rok zdarma přes
internet,
- konstrukce přístroje je dimenzována na náročný dílenský provoz,
vysoká mechanická odolnost, robustní ochranný kryt přístroje.